Vietnes karte
Saites

Mēs sociālajos tīklos

Jautājumiem, ierosinājumiem, komentāriem...

2019-02-11
 

Starpbrīžos gaiteņos neviļus paskatoties uz skolas biedru apaviem, ievēroju, ka lielākoties staigāšanai ikdienā cieņā ir dažādi sporta apavi. Tas man mudināja veikt nelielu izpēti, kuru zīmolu apavi Ikšķiles vidusskolā ir visiecienītākie. Ievadam – nedaudz no populārāko zīmolu vēstures.

Jau vairāk nekā pusgadsimtu Adidas un Puma ir vieni no atpazīstamākajiem sporta apavu un apģērbu ražotāji pasaulē. Kopš 1928. gada tie ir piegādājuši savus ražotos sporta apavus olimpiskajiem atlētiem un pasaulslaveniem futbolistiem, Muhamedam Ali, hip-hop zvaigznēm un rokmūziķiem. Bet šo abu uzņēmumu aizsākums meklējams kāda pavisam vienkāršā namā Vācijā, Herzogenaurakas pilsētā.

Ādolfs un Rūdolfs Dasleri bija kurpnieku dēli. Viņi abi mīlēja nodarboties ar sportu un ievēroja, ka nevar atrast sportošanai pietiekami komfortablus apavus. Rūdolfs allaž apgalvoja, ka nav iespējams nodarboties ar sportu tajos pašos apavos, ar kuriem viņi staigā ikdienā. Tas viņus mudināja sākt ražot pašiem savējos. 1920. gadā savas mājas virtuvē uz galda Ādolfs izgatavoja pirmo sporta apavu pāri ar radzēm. 1924. gada 1. jūlijā viņi nodibināja savu apavu uzņēmumu Dassler Brothers Ltd. Uzņēmuma darbība bija ļoti veiksmīga, tas ātri attīstījās, un jau 1928. gada un 1932. gada Olimpiskajās spēlēs Vācijas sportistu delegācija piedalījās uzņēmuma ražotajos apavos.

Taču 1948. gadā abi brāļi sastrīdējās. Patiesībā neviens pat īsti neatceras, kas tieši notika, taču ģimenes locekļiem ir aizdomas, ka strīda iemesls bija kāda sieviete vai nauda. Rezultātā Ādolfs aizgāja no uzņēmuma. Ādolfa iesauka ir bijusi Adi. Izmantojot savu iesauku un trīs pirmos uzvārda Dassler burtus, viņš nodibināja savu uzņēmumu Adidas.

Rūdolfs pārcēlās dzīvot un strādāt Aurahas upes otrā krastā, kur viņš arī nodibināja savu uzņēmumu. Sākumā viņš vēlējās to nosaukt Ruda, taču pēc tam nosauca Puma, mežonīgā kaķa vārdā. Slavenais lecošās Pumas zīmols ir saglabājies līdz mūsdienām.

Pēc uzņēmuma sašķelšanās tālajā 1948. gadā Ādolfs un Rūdolfs tā arī nekad nesalaba, līdz pat mūža galam nesarunājās un kļuva par konkurentiem savā starpā. Abi uzņēmumi daudzus gadus bija tirgus līderi savā jomā, tomēr Adidas vienmēr ir bijis veiksmīgāks nekā Puma. 20. gadsimta 70. gados amerikāņu uzņēmumi Nike un Reebok kļuva tiem par nopietniem sāncenšiem. Šausmīgais ģimenes ķīviņš jau sen ir aizmirsts, bet, kopš tas notika, pilsēta ir sadalījusies divās daļās. Līdz pat šodienai Adidas un Puma darbinieki savā starpā nesarunājas.

Gandrīz ikvienam no mums pieder kāds sporta vai brīvā laika apģērbs vai apavu pāris no ASV uzņēmuma Nike, kurš veiksmīgi darbojas kopš 1964. gada sākuma. Šodien Nike ir pasaulē lielākais sporta apģērbu, apavu un inventāra ražotājs, kas saviem uzticīgajiem klientiem piedāvā savu zīmolu Nike, Nike Golf, Nike Pro, Nike +, Air Jordan, Nike Skateboarding, Umbro un Converse produktus.

Pirmsākumos uzņēmumu sauca Blue Ribbon Sports, kura dibinātājs bija uzņēmējs Bils Bovermans. 1978. gadā uzņēmums tika pārsaukts par Nike Inc, atvasinājumā no grieķu mitoloģijas uzvaras dievietes Nīke vārda.

Šodien uzņēmums ir lielākais ASV sporta komandu sponsors olimpiskajām un dažāda mēroga starptautiskajām sporta spēlēm, savukārt daļa Nike panākumu ir saistīta ar tādu pasaulslavenu sportistu vārdiem kā Michael Jordan, Mia Hamm, Roger Federer un Tiger Woods, kas ir uzņēmuma produktu reklāmas sejas. NikeTown ķēdes veikali, kas pirmo reizi tika atvērti 1990. gadā, godina šos un citus uzņēmuma pārstāvjus, piedāvājot saviem patērētājiem pilnu Nike produktu klāstu.

Uzņēmumu Reebok 1958. gadā Anglijā dibināja brāļi Fosteri, lai turpinātu ģimenes apavu izgatavošanas tradīcijas. Viņu vectēvs Džozefs Viljams Fosters bija uzsācis savu biznesu 1895. gadā. Gadu gaitā uzņēmums ir piedzīvojis gan ekonomisku augšupeju, gan milzīgus sabrukumus; savulaik zīmols ir bijis gan populārākais sporta apavu ražotājs, gan piedzīvojis pilnīgas neveiksmes sporta apavu piedāvājumā, bieži vien pāris gadu garumā šūpojoties no vienas galējības otrā. Iespējams, ir grūti noticēt, ka bija laiks, kad zīmols Nike nedominēja ASV sporta un brīvā laika apavu tirgū. Pagājušā gadsimta 80. gados šo amerikāņu tirgus daļu kontrolēja titāns Reebok.

Sākotnēji brāļi cīnījās par autortiesību nosaukumu Mercury, taču pēc tam brāļi pārdēvēja uzņēmumu par Grey Rhebok, par godu kādai Āfrikas antilopu sugai. Reebok turpināja ražot 20. gadsimta 60. un 70. gados, un uzņēmuma bāze palika Anglijā. 1979. gadā uzņēmums piedalījās Čikāgas starptautiskajā apavu tirdzniecības izstādē, kur amerikāņu brīvdabas inventāra vairumtirgotājs Paul Fireman atklāja šo zīmolu un ieguva ekskluzīvas tiesības pārstāvēt Reebok Ziemeļamerikā. Sākotnēji uzņēmēja ieguldījums šķita neliels panākums, līdz 1981. gadā uzņēmuma gada apgrozījums sasniedza aptuveni 1.5 miljonus ASV dolāru, līdz desmitgades beigām kļūstot par ieguldījumu, kas guvis leģendāras priekšrocības.

Kurš no šiem zīmoliem ir populārākais Ikšķiles vidusskolā? Kopumā tika aptaujāti 65 skolēni. Lūk, apkopotie rezultāti. 1. vietā – Nike (32), 2. vietā – Adidas (27), 3. vietā – Puma (4), 4.vietā – Reebok (vien 2 piekritēji).

(Patrīcija Kancēviča, pēc ārzemju preses materiāliem)