Aktuāli!

Paldies visiem par šo mācību gadu!

Spēku un neatlaidību tiem, kam vēl kārtojami darbiņi pagarinātajā gadā!

Direktores sveiciens skatāms šeit.

 

 

Notikumi

Rakstīšana ar spalvu un tinti
2013-02-22

Muzejnodarbības  rakstīšanā ar spalvu un tinti

 Jau 3. nedēļu skolas muzeja telpās no rītiem un pēc stundām jūtama dzīva rosība – lieli un mazāki rakstītāji

( vairāk sākumskolēni, bet raksta arī skolotāji) trenējas rakstīšanā ar spalvu un tinti vai tušu. Nodarbības rakstīšanā nosaucām romantiski par meistardarbnīcas nodarbībām, jo te rakstītāji, kuri vienreiz pamēģina, nāk vēl un vēl. Nav jau arī tik vienkārši rakstīt ar tintes spalvu, ja pierasts ar lodīšu pildspalvu vilkt burtus visos virzienos un vienā paņēmienā. Iznāk vienāda resnuma burti, ne tik skaisti , kā rakstot  ar tintes spalvu – ar paresninātu uzspiedumu un tievākiem līkumiņiem.

  Zinu, ka daži vecākās paaudzes cilvēki vēl mūsdienās apsveikumu kartiņās novēlējumus  raksta glīti, kaligrāfiskā rokrakstā ar spalvu, ne lodīšu pildspalvu.

Kāpēc? Ne jau tikai  nostalģiskās atmiņās kavējoties pie savu bērnības un jaunības dienu atmiņām, kad viss bija tik skaisti...

  Rūpīgi ar spalvu un tinti vai tušu rakstīts teksts ir jau kā rokdarbs,  kuru kādam velta viņa īpašais  cilvēks savā rokrakstā. Tajā atklājas rakstītāja emocionalitāte – sirsnīgums vai vēsums, godīgums, varbūt pat piesardzība, devīgums vai taupīgums, pat sevī ieraušanās.

  Rokraksts atklāj simtiem rakstura iezīmju, to pat psihologi sauc par „smadzeņu rakstu”, jo ar roku rakstītais atklāj cilvēka atvērtību, enerģiju, bailes, motivāciju, iztēli, noslieces.

   Pēc rokraksta gan nevar noteikt visu, piemēram, cilvēka dzimumu, ādas krāsu, vecumu, vai rakstītājs ir kreilis.

  Par rokrakstu un tā attīstību domā ikviens, kuram interesē labāka sevis izpratne, sevis attīstība, panākumi, dzīves kvalitāte. Un skolā, īpaši sākumskolas klasēs, rokraksta kultūras attīstībai jāvelta liela uzmanība.

   Man prieks, ka rakstīšanas nodarbības atbalsta mūsu pedagogi, vadība,  arī paši labprāt nāk vingrināties daiļraksta  veidošanā. Tas ir paraugs skolēniem, ka jebkurā vecumā nav par vēlu domāt par savu rokraksta kultūru.

   Tā kā mūsu skolā ir arī muzejs, tad iepazīstināšana ar spalvas rakstību ir muzeja darbības izpausmes veids, jo kā gan var stāstīt par pavisam nesenu laiku -apmēram 50 gadiem - atpakaļ, kad Latvijas skolās vēl rakstīja ar tintes spalvām.

  Ar grafoloģijas ( zinātne par rokraksta analīzi, tā izpēte) lietām jānodarbojas katram pedagogam ikdienā, kur nu vēl psihologam vai sociālajam pedagogam. Rokraksta izpēte ļauj atklāt cilvēka raksturu un personību, viņa talantus un vājības. Un bērnībā vēl ir iespējams veidot gan rokrakstu, gan raksturu.

  Aicinājums ikšķiliešiem – ja mājās ir saglabājušās senās burtnīcas ar slīpajām līnijām un dzēšlapām( arī lietotas), rakstāmspalvas, rakstāmpiederumi, tintnīcas vai citas muzejam noderīgas lietas, lūdzu, uzdāviniet ! Mūsu bērniem tās būs liecības par senākiem un ne tik seniem laikiem.

                                         Skolas muzeja pedagoģe A. Indāne